lördag 26 mars 2011

Paolo Scavino Bric del Fiasc Barolo 1998



Har aldrig lärt mig uppskatta Baroloviner från Piemonte då dessa har en förmåga att bli blaskiga och torra. Frågan om man skall orka "lära" sig tycka om dem eller lämna denna region då den inte verkar vara i min smak. Känns inte kul att lägga 300-500:- på ett vin som smakar som en blandning av mixat 100 sandpapper, krossade vindruvekärnor och utspädd hallonsaft. Mindre smickrande beskrivning som varit gälllande för mig till idag.
Nu har jag äntligen sett ljuset! Jag byter kyrka! Jag älskar BRA Barolo............
Min första druckna flaska av denne producent och jag är glad att jag köpte några fler för snart 10 år sedan...tänk vad åren går.
VILKET VIN!!!
Tegelröd färg med lite inslag av rosttoner i kanten av glaset. Doftar vällagrade hallon med inslag av mogna körsbär och tjära.
Vinet har lagom med mjuka tanniner och en längd som väl mäter sig med mina favoriter i Barossa Valley men med ett mer avvägt smakintryck.
Detta är nog på topp 10 listan av de bästa viner jag smakat. AMEN!

95 p
Paolo Scavino Bric del Fiasc 1998 Barolo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar